Tilannearvioinnista palvelutarpeen arviointiin

Tutkimustuotokset: Kirjoitus kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaLukuAmmatillinen

Tiivistelmä

Sosiaalihuoltolaissa (L 30.12.2014/1301) on otettu ensimmäistä kertaa käyttöön palvelutarpeen arvioinnin käsite. Palvelutarpeen arviointi käsittää sekä yhteenvedon asiakkaan tilanteesta, että arvion asiakkaan sosiaalipalvelujen tarpeesta. Käytännössä palvelutarpeen arviointi on hallinnollinen prosessi, joka suuntaa järjestämään palveluita siten, että tavoitteena on asiakkaan itsenäinen selviytyminen. Luvussa käymme läpi sosiaalityön teoreettisia lähtökohtia, joita on palvelutarpeen arvioinnin taustalla. Lähtökohtana on siis tilannearviointi eli sosiaalityössä oleva käsitys siitä, että asiakkaan tilanne on ensin kartoitettava laajasti ennen toimenpiteisiin ryhtymistä. Luvussa käsitellään lyhyesti tilannearvioinnin tavoitteita ja sosiaalityön periaatteita sekä taustalla olevaa käsitystä ihmisistä ja maailmasta. Sen
jälkeen keskitytään erityisesti asiakkaan osuuteen ja rooliin tilannearvion teossa
ja päätetään siihen, millaista osaamista tilannearvioiden tekeminen sosiaalityön
ammattilaiselta edellyttää.
Alkuperäiskielisuomi
Emojulkaisun nimiNäkökulmia palvelutarpeen arviointiin
ToimittajatMinna Zechner
JulkaisijaSeinäjoen ammattikorkeakoulu
Sivut42-52
Sivumäärä10
ISBN (elektroninen)978-952-7317-08-2
ISBN (painettu)978-952-7317-07-5
TilaJulkaistu - 13 kesäkuuta 2019
OKM-julkaisutyyppiD2 Artikkeli ammatillisessa kirjassa tai tietojärjestelmässä

Julkaisusarja

SarjaSeinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä
Numero144
ISSN1456-1743