Minna Körkkö

Profile photo

Minna Körkkö

Tutkija

  • Kasvatustieteiden tiedekunta

Tutkimusintressit

opettajankoulutus, opetusharjoittelu, ammatillinen kehittyminen, reflektio, maahanmuuttajakoulutus

Tutkimusintressit

Tutkimukselliset mielenkiinnonkohteeni liittyvät tutkimusperustaiseen opettajankoulutukseen, reflektioon ja opettajan ammatilliseen kehittymiseen, koulutukselliseen tasa-arvoon sekä maahanmuuttajakoulutukseen. Väitöskirjani käsittelee reflektion oppimista ja oppimisen ohjaamista luokanopettajakoulutuksessa, erityisenä painopisteenä mobiilipohjaisen videosovelluksen käyttö ja hyödyntäminen opetusharjoittelussa. 

 

Pätevyydet

1 elokuuta 201714 toukokuuta 2018

Myöntöpäivä: 14 toukokuuta 2018

Kasvatust. maist., kasvatustiede

1 elokuuta 200921 toukokuuta 2014

Myöntöpäivä: 21 toukokuuta 2014

Työsuhteet

Tutkija

Kasvatustieteiden tiedekunta

Rovaniemi, Suomi

1 heinäkuuta 202031 lokakuuta 2020

Tutkija

Kasvatustieteiden tiedekunta

Rovaniemi, Suomi

1 helmikuuta 202030 kesäkuuta 2020

Tutkija

Kasvatustieteiden tiedekunta

Rovaniemi, Suomi

1 tammikuuta 201931 tammikuuta 2020

Tutkija

Kasvatustieteiden tiedekunta

Rovaniemi, Suomi

1 syyskuuta 201731 joulukuuta 2018

Nuorempi tutkija

Kasvatustieteiden tiedekunta

Rovaniemi, Suomi

1 elokuuta 201631 elokuuta 2017

työskentely tutkimushankkeissa

Nuorempi tutkija

Kasvatustieteiden tiedekunta

Rovaniemi, Suomi

1 tammikuuta 201631 heinäkuuta 2016

Kasvatustieteen tohtori, Kasvatustieteiden tiedekunta

Rovaniemi, Suomi

Ohjaaja: Outi Merja Kaarina Kyrö-Ämmälä, Tuija Anneli Turunen

25 toukokuuta 201516 syyskuuta 2020

Kasvatustieteen tohtori, Yleinen tohtoriohjelma

Tutkijakoulu

25 toukokuuta 201516 syyskuuta 2020

Julkaisut

Projektit

ArkTOP: Arktisen uudistava ja tutkiva opettajuus-mallin luominen systemaattiseen, pitkäkestoiseen ja kenttälähtöiseen täydennyskoulutukseen

Kotilainen, M., Leskisenoja, E., Körkkö, M., Tuisku, V., Turunen, T., Enbuska, J., Hietanen, L., Hiltunen, M., Manninen, A. & Vanhatapio, T.

Opetus- ja kulttuuriministeriö

01.08.201730.04.2020

DigiGO!: Digitalisaatio koulutuksessa, oppimisessa ja osaamisessa

Turunen, T., Körkkö, M., Rasi, P., Kangas, M., Korva, S., Väätäjä, J. & Kari, S.

Euroopan sosiaalirahasto ESR / European Social Fund ESF

01.01.201730.06.2019

KOP: Kulttuurisensitiivinen opinpolku Lapissa (KOP)

Paksuniemi, M., Körkkö, M., Izadi, P. & Keskitalo, P.

Euroopan sosiaalirahasto ESR / European Social Fund ESF

01.02.201831.01.2020

KuMo: Kulttuurinen moninaisuus osaksi koulun arkea ja käytänteitä

Paksuniemi, M., Keskitalo, P., Sarivaara, E. & Körkkö, M.

Opetushallitus

01.02.201931.12.2020

Opintie sujuvaksi - etnisiin ryhmiin kuuluvat oppilaat koulupolun siirtymävaiheessa

Paksuniemi, M., Körkkö, M., Niemisalo, S. & Rahko-Ravantti, R.

Euroopan sosiaalirahasto ESR / European Social Fund ESF

01.01.201628.02.2017

VEO: Video Enhanced Observation

Turunen, T., Kyrö-Ämmälä, O. & Körkkö, M.

Euroopan komissio / European Commission

01.10.201530.09.2017

Julkaisut

Tutkimustuotokset

Beneath the Surface: Developing Video-Based Reflective Practice in the Primary School Teacher Education Programme

Körkkö, M., 1 maaliskuuta 2020, Rovaniemi: Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta. 174 s.

Kulttuurisensitiivisyyttä koulukontekstiin – toimenpide-ehdotuksia toteutukseen

Körkkö, M., Paksuniemi, M. & Keskitalo, P., 21 helmikuuta 2020, Rovaniemi: Lapin yliopisto. 7 s.

KOP, Anne Aikio

Aikio, A., Paksuniemi, M., Körkkö, M. & All About Lapland, 17 joulukuuta 2019

KOP, Nguyen Thanh Tri

Nguyen Thanh Tri, Paksuniemi, M., Körkkö, M. & All About Lapland, 10 joulukuuta 2019

Opaskirja oppilaan kohtaamiseen monikulttuurisessa koulun arjessa

Paksuniemi, M. (toim.), Körkkö, M. (toim.), Keskitalo, P. (toim.) & Norvapalo, K. (toim.), joulukuuta 2019, Turku: Siirtolaisuusinstituutti. 95 s. ( Julkaisuja / Siirtolaisuusinstituutti; Nro 26).

Towards meaningful reflection and a holistic approach: creating a reflection framework in teacher education

Körkkö, M., 17 lokakuuta 2019, julkaisussa : SCANDINAVIAN JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH.

Opettaja, päivitätkö tavoitteellisesti osaamistasi? Puheenvuoroja

Leskisenoja, E., Körkkö, M. & Kotilainen, M-R., toukokuuta 2019, julkaisussa : Kasvatus : Suomen kasvatustieteellinen aikakauskirja. 50, 2, s. 173-178 5 s.

DigiGO! Lapin koulujen maakunnallista verkostoa kehittämässä

Kari, S. (toim.), Korva, S. (toim.) & Körkkö, M. (toim.), 3 huhtikuuta 2019, Rovaniemi: Lapin ammattikorkeakoulu. 70 s. (Lapin ammattikorkeakoulun julkaisusarja: Sarja B. Tutkimusraportit ja kokoomateokset; Nro 5/2019).

Kartoitus verkostomaisesta opetus- ja kehittämistoiminnasta

Körkkö, M., 3 huhtikuuta 2019, DigiGO! : Lapin koulujen maakunnallista verkostoa rakentamassa. Kari, S., Korva, S. & Körkkö, M. (toim.). Rovaniemi: Lapin ammattikorkeakoulu, s. 11-30 30 s. (Lapin ammattikorkeakoulun julkaisuja. Sarja B. Tutkimusraportit ja kokoomateokset).

KOP hanke, Jenni Oo Kyaw

Oo Kyaw, J., Paksuniemi, M., Körkkö, M. & Choi, W., 25 maaliskuuta 2019

KOP hanke, Aslak Uula Länsman

Länsman, A. U., Paksuniemi, M., Körkkö, M. & Choi, W., 6 helmikuuta 2019

Kulttuurisensitiivinen opinpolku Lapissa

Körkkö, M., Izadi, P., Keskitalo, P. & Paksuniemi, M., 2 helmikuuta 2019, julkaisussa : Lapin kansa. 2.2.2019, s. 3 1 s.

Immigrant Students in the Finnish Educational System

Körkkö, M. K., 24 tammikuuta 2019, Introduction to the Finnish Educational System. Paksuniemi, M. & Keskitalo, P. (toim.). Brill, s. 81-95

Using a video app as a tool for reflective practice

Körkkö, M. K., Morales Rios, S. & Kyrö-Ämmälä, O., 2 tammikuuta 2019, julkaisussa : EDUCATIONAL RESEARCH. 61, 1, s. 22-37

Kultursensitiiva oahppobálggis Lappi eanagottis

Keskitalo, P., Paksuniemi, M., Körkkö, M. & Izadi, P., 2019, julkaisussa : Kide : Lapin yliopiston tiede- ja taidelehti. 40, 1, s. 4

Mentorointi

Körkkö, M., 2019, Opaskirja oppilaan kohtaamiseen monikulttuurisessa koulun arjessa . Paksuniemi, M., Körkkö, M., Keskitalo, P. & Norvapalo, K. (toim.). Turku: Siirtolaisuusinstituutti, s. 43-48 6 s. ( Julkaisuja / Publikationer / Publications (Siirtolaisuusinstituutti); Nro 26).

Miten opettajaopiskelijasta kasvaa reflektiivinen praktikko?

Kyrö-Ämmälä, O., Körkkö, M. K. & Turunen, T. A., huhtikuuta 2017, julkaisussa : Sirius - eNorssin tutkoke-toiminnan tiedotuslehti. 6 (2/2017), s. 34-39

How does a student teacher become a reflective practitioner?

Kyrö-Ämmälä, O., Körkkö, M. K. & Turunen, T. A., 30 maaliskuuta 2017.

Maahanmuuttajaoppilaiden siirtymät perusopetuksesta toisen asteen koulutukseen Lapissa

Körkkö, M. & Niemisalo, S., 22 helmikuuta 2017, Opintie sujuvaksi Lapissa. Körkkö, M., Paksuniemi, M., Niemisalo, S. & Rahko-Ravantti, R. (toim.). Turku: Siirtolaisuusinstituutti, s. 45-67 ( Julkaisuja / Siirtolaisuusinstituutti; Nro 6).

Opintie sujuvaksi Lapissa

Körkkö, M. (toim.), Paksuniemi, M. (toim.), Niemisalo, S. (toim.) & Rahko-Ravantti, R. (toim.), 22 helmikuuta 2017, Turku: Siirtolaisuusinstituutti. 164 s. ( Julkaisuja / Siirtolaisuusinstituutti; Nro 6).

Selvityshankkeen teoreettinen tausta, menetelmät ja eettiset kysymykset

Körkkö, M. K., Niemisalo, S. T., Saarreharju, M. & Rahko-Ravantti, I. R. M., 22 helmikuuta 2017, Opintie sujuvaksi Lapissa. Körkkö, M., Paksuniemi, M. & Niemisalo, S. (toim.). Turku: Siirtolaisuusinstituutti, s. 9-43 35 s. 1. ( Julkaisuja / Publikationer / Publications (Siirtolaisuusinstituutti); Nro 2017, 6).

Giehtagirji: doaibmabidjoevttohusat njuovžilis skuvlasirdašuvvamiidda Sámis

Rahko-Ravantti, R., Körkkö, M. & Paksuniemi, M., 2017, Rovaniemi: Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta. 24 s.

Kietâkirje: toimâoovdânpyehtimeh njyebžilis škovlâsirdâšmáid Laapist

Rahko-Ravantti, R., Körkkö, M. & Paksuniemi, M., 2017, Rovaniemi: Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta. 24 s.

Kutaieb: aardh lelfaalyat lelintegal lelmadrasah bisalash fi Lapland

Rahko-Ravantti, R., Körkkö, M. & Paksuniemi, M., 2017, Rovaniemi: Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta. 24 s.

Käsikirja: Toimenpide-esityksiä sujuviin koulusiirtymiin Lapissa

Rahko-Ravantti, R., Körkkö, M. & Paksuniemi, M., 2017, Rovaniemi: Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta. 24 s.

Manual: Proposals for easy school transitions in Lapland

Rahko-Ravantti, R., Körkkö, M. & Paksuniemi, M., 2017, Rovaniemi: Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta. 24 s.

РУКОВОДСТВО: Рекомендации для гармоничного перехода с одной образовательной ступени на другую в Лапландии

Rahko-Ravantti, R., Körkkö, M. & Paksuniemi, M., 2017, Rovaniemi: Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta. 24 s.

Professional development through reflection in teacher education

Körkkö, M. K., Kyrö-Ämmälä, O. M. K. & Turunen, T. A., huhtikuuta 2016, julkaisussa : TEACHING AND TEACHER EDUCATION. 55, s. 198-206

Educating teachers as researchers in initial teacher education

Kyrö-Ämmälä, O. M. K. & Körkkö, M. K., 19 marraskuuta 2014.

Konferenssit ja seminaarit

Aktiviteetit

HIGHER EDUCATION STUDIES (Lehti)

Minna Körkkö (Vertaisarvioija)

2020 → …

REFLECTIVE PRACTICE (Lehti)

Minna Körkkö (Vertaisarvioija)

2020 → …

Opettajan kehittymissuunnitelmaprosessi lappilaisissa kouluissa

Marja-Riitta Kotilainen (Puhuja) & Minna Körkkö (Puhuja)

22 marraskuuta 2019

Personal development plans (PDP) as a tool to promote teacher career development

Minna Körkkö (Puhuja) & Marja-Riitta Kotilainen (Puhuja)

11 lokakuuta 2019

INTERNATIONAL ELECTRONIC JOURNAL OF ELEMENTARY EDUCATION (Lehti)

Minna Körkkö (Vertaisarvioija)

2019

Kehittymissuunnitelma opettajien uranaikaisen kehittymisen tukena

Minna Körkkö (Puhuja), Sina Björkman (Puhuja), Eliisa Leskisenoja (Puhuja), Sanna Hyvärinen (Puhuja), Sanna Toljamo (Puhuja), Tuija Turunen (Puhuja) & Marja-Riitta Kotilainen (Puhuja)

16 marraskuuta 2018

Towards meaningful reflection: creating a reflection framework in teacher education

Minna Körkkö (Puhuja)

3 lokakuuta 2018

EDUCATION IN THE NORTH (Lehti)

Rachel Shanks (Päätoimittaja), Tuija Turunen (Vieraileva toimittaja) & Minna Kristiina Körkkö (Vieraileva toimittaja)

toukokuuta 2018 → …

EDUCATION IN THE NORTH (Lehti)

Minna Körkkö (Toimituskunnan jäsen)

2018 → …

JOURNAL OF EARLY CHILDHOOD TEACHER EDUCATION (Lehti)

Minna Körkkö (Vertaisarvioija)

2018 → …

Reflectice practice in the primary teacher education programme at the University of Lapland-Educating reflective practitioners

Minna Körkkö (Puhuja)

7 joulukuuta 2017

Kasvatustieteen päivät 2017

Minna Körkkö (Organisoija) & Tuija Anneli Turunen (Organisoija)

29 marraskuuta 20171 joulukuuta 2017

Reflecting or not. That’s the question.

Minna Körkkö (Puhuja), Tuija Anneli Turunen (Puhuja) & Outi Kyrö-Ämmälä (Puhuja)

8 kesäkuuta 201712 kesäkuuta 2017

Communicating Arctic Change - Successes and Challenges of Effective Science Communication from Multiple Perspectives

Minna Körkkö (Organisoija)

31 maaliskuuta 20177 huhtikuuta 2017

How does a student teacher become a reflective practitioner

Outi Kyrö-Ämmälä (Puhuja), Minna Körkkö (Puhuja) & Tuija Anneli Turunen (Puhuja)

30 maaliskuuta 201731 maaliskuuta 2017

TEACHING AND TEACHER EDUCATION (Lehti)

Minna Körkkö (Vertaisarvioija)

2017 → …

Kasvatustieteen päivät 2016

Minna Körkkö (Organisoija)

17 marraskuuta 201618 marraskuuta 2016

VEO (Video Enhanced Observation) opettajaopiskelijan ammatillisen kehittymisen tukena [VEO as a support for a student teacher's professional development]

Minna Körkkö (Puhuja)

17 marraskuuta 201618 marraskuuta 2016

VEO (Video Enhanced Observation) as a tool for student teachers’ professional development

Minna Körkkö (Puhuja)

12 kesäkuuta 201614 kesäkuuta 2016

University of the Arctic (Uarctic) (Ulkoinen yksikkö)

Minna Körkkö (Jäsen)

2016 → …

Ensimmäisen vuosikurssin luokanopettajaopiskelijoiden näkemykset tutkimusperustaisesta opettajankoulutuksesta [First-year student teachers’ views on research-based teacher education]

Minna Körkkö (Puhuja)

19 marraskuuta 201520 marraskuuta 2015

The development of practical theories in teacher education

Minna Körkkö (Puhuja)

22 lokakuuta 201425 lokakuuta 2014

Muut esitykset

Kyrö-Ämmälä, O & Körkkö, M. (2016). ETEVÄ videoista pedagogiikkaa-videot ammatillisen kasvun tukena-seminaari [ETEVÄ pedagogics from videos-videos as support for professional development. Jyväskylän ammattikorkeakoulu [JAMK University of Applied Sciences]. Finland. December 15th.
Körkkö, M. (2016). Initial teacher education programme at the University of Lapland and National core curriculum for basic education. The presentation at the University of Lapland, Faculty of Education, Rovaniemi, Finland. 23rd of March.
Körkkö, M. (2014). Koulumuistojen ja opetusharjoitteluiden merkitys luokanopettajaopiskelijoiden opettajuuden rakentumisessa [The meaning of school memories and practicum sessions in teacher identity formation]. The presentation in the course of Opettajan persoonallinen ja ammatillinen kehittyminen [Teacher's personal and professional development]. Rovaniemi: University of Lapland. 4th of November.


Asiantuntijatehtävät

Aktiviteetit

HIGHER EDUCATION STUDIES (Lehti)

Minna Körkkö (Vertaisarvioija)

2020 → …

REFLECTIVE PRACTICE (Lehti)

Minna Körkkö (Vertaisarvioija)

2020 → …

INTERNATIONAL ELECTRONIC JOURNAL OF ELEMENTARY EDUCATION (Lehti)

Minna Körkkö (Vertaisarvioija)

2019

JOURNAL OF EARLY CHILDHOOD TEACHER EDUCATION (Lehti)

Minna Körkkö (Vertaisarvioija)

2018 → …

TEACHING AND TEACHER EDUCATION (Lehti)

Minna Körkkö (Vertaisarvioija)

2017 → …

Aktiviteetit

Communicating Arctic Change - Successes and Challenges of Effective Science Communication from Multiple Perspectives

Minna Körkkö (Organisoija)

31 maaliskuuta 20177 huhtikuuta 2017

Kasvatustieteen päivät 2016

Minna Körkkö (Organisoija)

17 marraskuuta 201618 marraskuuta 2016

ID: 344804